یکشنبه ۰۲ اردیبهشت ۰۳

معرفی قطعات یخچال فریز | ۱۴ قطعه اصلی و کاربردهای آنها

معرفی قطعات یخچال و فریزر

همان طور که می‌دانید یخچال فریزر از قطعات بسیار متفاوتی ساختن شده که هر کدام وظیفه خاصی بر عهده دارند. با پیشرفت تکنولوژی در راستای رفاه بیشتر، قطعات بسیاری به یخچال فریزرها اضافه شده‌اند نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ که هر کدام عمکرد و وظیفه خاصی بر دوش دارند.

زمانی بود که یخچال فریزر تنها برای خنک کردن و حفاظت مواد غذایی کاربرد می‌شد ولی امروزه با گسترش کارایی یخچال فریزر، این وسیله به گرد از لوازم زیاد مهم و حیاتی با کاربردهای بسیار برای انسان تبدیل شده که قطعات بسیاری دارد.

امروزه با لمس یک صفحه میتوانیم محتویات درون یخچال را ببینیم یا به مقدار مورد احتیاج یخ تصفیه شده استخراج کنیم. برای هر کدام از این کارایی‌ها قطعاتی به یخچال اضافه شده که سیستم آن را پیچیده تر می‌کند. اما تمامی یخچال فریزرهای امروزی کارکرد کلی مشابه و قطعات اصلی یکسانی دارند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

اما الی به حال به این اندیشه کرده‌اید که ابتدایی‌ترین نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ عملکرد یخچال که خنک کنندگی‌ست چطور سپریدن شده و چه مکانیزمی دارد؟ حتما میدانید که برودت قابل فرآوری نیست و به راستی یخچال با دریافت گرمای محیط، دمای آن را ذیل می‌آورد. ولی این عمل در یخچال فریزر چطور سپریدن می‌شود؟

در این مقاله از فیکسی هدف داریم قطعات اصلی یخچال فریزر را رسیدگی کرده و با هر یک از این قطعات آشنا شویم. آشنایی با قطعات و عملکرد یخچال فریزر به شما کمک می‌کند با هر تکه و خرابی آن آشنا شوید تا در هنگام بروز دشوار بتوانید به عیب‌یابی کلی یخچال فریزر خویش بپردازید.
معرفی همه قطعات یخچال فریزر
تمامی یخچال فریزرهای امروزین قطعات مشابهی دارند چرا که عملکرد یکسانی دارند. البته برخی یخچال فریزرهای جدید قطعاتی دارند که یخچال فریزرهای کهن ندارند.
ما در ادامه با رسیدگی سیکل گازی و گذرگاه گاز مبرد یخچال، به معرفی قطعات اصلی یخچال فریزرها می‌پردازیم.
قطعات کلی یخچال فریزرها عبارتند از:

گاز مبرد، گاز سیال یا گاز یخچال
کمپرسور یا موتور یخچال
کندانسور (رادیاتور)
پالایه درایر (فیلتر خشک کن)
لوله‌مویی یا شیر انبساط
اواپراتور (تبخیر کننده)
فن داخلی
ترموستات یخچال
رله استارت
رله اورلود
هیتر المنت
ترمودیسک
ترموفیوز یا فیوز حرارتی
برد الکترونیکی
گاز مبرد، گاز سیال یا گاز یخچال
در نخستین تقدیر از معرفی قطعات یخچال به گاز مبرد می‌پردازیم.

مبردها که در سده ۱۱ میلادی بدست ابن سینا نوآوری شدند مواد یا ترکیبی از مواد هستند که در سیستم‌های تبرید به پیشه می‌روند. این مواد که معمولا به شکل سیال هستند در سیستم های برودتی با تغییر حالت از گاز به مایع و وارون مایه جذب حرارت و برپایی برودت در محیط میشوند.
با توجه به اینکه یخچال فریزر هم یک سیستم تبرید است، برای برپایی برودت از گاز مبرد استفاده می‌کند.
گازهای مبرد انواع مختلفی دارند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. استفاده از بعضی از گازهای مبرد به دلیل آفت به لایه اوزون ممنوع شده و برخی از گازهای کهن مایه افزایش مصرف برق شده و یا به دلیل اشتعال پذیری بالا خطرناک بودند که به همین دلایل منسوخ شده‌اند.
در یخچال فریزرهای امروزین اغلب از گاز R600 و R134 استفاده می‌شود این گازها علاوه بر اینکه قیمت مناسبی دارند هیچ یک از مضراتی که گفته شد را دارا نیستند.

کمپرسور یا موتور یخچال
حتما اسم کمپرسور یا موتور یخچال به گوشتان آشناست. این تکه که از اصلی ترین و مهمترین قطعات یخچال فریزرهاست از پیستون، میل‌لنگ، سوپاپ‌ و موتور آسنکرون برپایی شده است.
نام کمپرسور از کلمه “compress” به معنی فشردن و چگال شدن گرفته شده و دقیقا عملکرد آن را شرح می‌دهد.
کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور مکش کرده و جذب می‌کند و با بالا بردن فشار و متراکم کردن آن، دما را بالا برده و مبرد را به گاز تبدیل می‌کند. حال مبرد با دما و خپگی بالا به صورت گاز درآمده و از کمپرسور خارج و وارد کندانسور می‌شود.
کمپرسور که یک قطعه مکعبی سیاه رنگ است در پشت و تقدیر پایینی یخچال فریزر پیمان دارد.

کندانسور (رادیاتور)
لوله‌های پیچ در پیچی که پشت یخچال نگریستن نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ می‌کنید کندانسور هستند. البته مدل های دیگری از کندانسور هم وجود دارند که چگال بوده و در کناره کمپرسور پیمان دارند.
کندانسور که به موتور متصل است گاز مبرد را با خفقان و دمای بالا دریافت کرده و وظیفه دارد آن را خنک کند.
گاز پرفشار وارد راه پر پیچ و خم کندانسور شده و با پیمودن راه طولانی اختناق و متعاقبا دمای خود را از دست داده و به اصطلاح چگالش شده و به مایع تبدیل می‌شود.
حال گازی که تنگنا و دمای آن تفریق پیدا کرده و به مایع تبدیل شده برای ادامه گذرگاه چرخه سرمایش یخچال وارد پالایه درایر می‌شود. البته هنوز خفقان و دمای این مایع بالاست و باید تفریق یابد.

فیلتر درایر (فیلتر خشک کن)
فیلتر درایر همانطور که از نامش پیداست وظیفه فیلتر کردن نم را بر عهده دارد.
این قطعه که به شکل استوانه‌ای بوده و تکه ای مهم در یخچال فریزرهاست معمولا پس از کندانسور و پیش از لوله مویی قرار میگیرد الی مانع ورود هرگونه رطوبت، روغن و یا آلودگی به چرخه گازی یخچال می‌شود.
رطوبت میتواند سبب یخ زدگی لوله‌ها، گزند به کمپرسور، و روغن و آلودگی در لوله های یخچال سبب کاهش راندمان دستگاه و افزایش استهلاک موتور می‌شوند.

لوله مویی یا شیر انبساط
یکی دیگر از مواردی که در معرفی قطعات یخچال لازم است لوله مویی است.

لوله مویی یا شیر انبساط همانطور که از اسمش پیداست لوله‌های زیاد باریکی ست که از مس ساخته شده است.
گاز مبرد که از کندانسور عبور کرده با همان خپگی و دما، وارد این لوله شده و بعد از عبور از این قطعه با فشاری که به یک پنجم تفریق پیدا کرده و در نتیجه دمای پایینتر، وارد اواپراتور می‌شود.

اواپراتور (تبخیر کننده)
اواپراتور که ظاهری شبیه به کندانسور دارد در داخل فضای یخچال فریزر قرار داشته و از جنس آلومینیوم یا مس می‌باشد.
این قطعه عمکرد اصلی سیکل گازی را برعهده داشته و گرمای محیط درون یخچال را جذب میکند. گاز مبرد که در هنگام برونرفت از لوله مویی با از دست دادن خفقان به مایعی با دمای پایین تبدیل شده وارد اواپراتور یخچال می‌شود. گاز مبرد به علت نقطه جوش زیاد پایین با پیمان اخذ در لوله های اواپراتور و درون محیط یخچال، با جذب گرمای محیط، بخار شده و مجددا به گاز تبدیل می‌شود.
حال این گاز مجددا بدست کمپرسور مکش مکشوف و وارد کمپرسور می‌شود الی چرخه ادامه پیدا کند.

فن داخلی
برخی از یخچال فریزرها فن داخلی دارند تا به پخش سرما از اواپراتور کمک مند. این تکه که در تقرب اواپراتور قرار دارد سبب برپایی دمای یکنواختی در کابین یخچال می‌گردد.

حال که با سیکل گازی یخچال آشنا شدید باید بدانید که سیکل گازی و قطعات مربوط به آن فقط قطعات به پیشه رفته در یخچال فریزرها نیستند. در ادامه به قطعاتی میپردازیم که بیرون از سیکل گازی هستند ولی از قطعات اصلی یخچال فریزر به شمار می‌روند.

ترموستات یخچال
ترموستات یخچال وظیفه ثابت نگه داشتن دمای یخچال فریزر را بر دوش دارد و دارای دو نوع مکانیکی و الکترونیکی‌ست.
بدون هستی ترموستات کمپرسور دائما شغل کرده و دمای یخچال دائما زیر می‌آمد و هرگز در دمای مطلوب ثابت نمی‌ماند. بعد می‌توان ترموستات را از قطعات اصلی یخچال دانست.
ترموستات وظیفه دارد با رسیدن دمای یخچال فریزر به دمای مطلوب، با قطع برق کمپرسور، مانع کار کمپرسور و ایجاد سرمای بیشتر شود. در گونه مکانیکی این تکه به اواپراتور متصل می‌شود. در پیوستگی کارکرد ترموستات با بالاتر رفتن دمای یخچال از مرز مطلوب، مجددا با پیوستگی برق ورودی به کمپرسور اجازه صریح شدن و پیوسته شغل را می‌دهد.

رله استارت
یکی دیگر از مواردی که در معرفی قطعات یخچال باید به آن پرداخت رله استارت است.

رله استارت موظف است کمپرسور را با ارسال برق صریح کند. به راستی ترموستات اجازه روشن شدن را با یک سیگنال الکتریکی به رله استارت اعلام کرده و رله استارت با تامین جریان برق، کمپرسور را روشن می‌کند.

رله اورلود
این تکه یا رله اورلود یخچال که در بسیاری از لوازم الکترونیکی به پیشه می‌رود وظیفه محافظت در مساوی جریان اضافی را بر عهده دارد و در یخچال فریزرها در راه جریان برق ورودی کمپرسور پیمان داشته و از کمپرسور در مساوی جریان اضافی محافظت می‌کند.
هر گاه میزان جریان ورودی به کمپرسور بیش از اندازه و یا به اتفاق با نوسان بوده و یا کمپرسور بیش از بی گمان داغ باشد، این تکه با قطع کردن جریان اصلی کمپرسور، مانع گزند به آن می‌شود.

هیتر المنت
این تکه که اغلب در یخچال فریزرهای نوفراست باره استفاده پیمان می‌گیرد وظیفه آب کردن برفک‌های اواپراتور را بر دوش دارد.
به انگیزه وجود نم همیشگی در یخچال، اواپراتور برفک می‌زند و در صورت عدم از بین بردن این برفک‌ها، قدرت سرمایش یخچال و گردش هوای سرد در آن تفریق می‌یابد.
با انجماد اواپراتور، هیتر المنت نمایندگی تعمیرات یخچال سامسونگ یخچال شروع به کار کرده و برفک‌ها را آب می‌کند. برفک‌های آب شده از لوله تهی سازی از یخچال خارج و وارد سینی تخلیه شده و بدست گرمای کمپرسور تبخیر می‌شوند.
اما هیتر چگونه تشخیص میدهد که اواپراتور یخ زده و باید آغاز به کار کند؟

ترمودیسک
معرفی قطعات یخچال سرنوشت ترمودیسک
ترمودیسک در واقع یک ترموستات حرارتی ست که با ذیل آمدن دمای اواپراتور تا منفی ۵ درجه و یخ زدن آن، با پیوندیدن جریان برق هیتر المنت، آن را روشن کرده که سبب آب شدن برفک‌های یخچال می‌شود.
با بالا رفتن دمای اواپراتور الی ۵ درجه، این تکه برق ورودی به المنت را قطع کرده و آن را از مدار خارج می‌کند.

ترموفیوز یا فیوز حرارتی
این تکه فقط در یخچال فریزرهای نوفراست قرار داشته و یک فیوز حرارتی‌ست که با کنترل دمای هیتر المنت گیر ایجاد آسیب و اثیر سوزی می‌شود.
اگر به هر دلیلی دمای هیتر الی مقدار معینی افزایش یابد این تکه می‌سوزد و با قطع جریان برق راهبند آتش‌سوزی و آسیب به یخچال فریزر می‌شود.

برد الکترونیکی
یخچال فریزرهای کهن برد الکترونیکی نداشتند و سیکل گازی برای برپایی سرما کفایت می‌کرد. اما با افزایش تاثیر یخچال فریزرها این تکه برای سپریدن دستورات گوناگون به یخچال اضافه شد و امروزه بدون وجود برد بسیاری از عملکردهای یخچال مشابه تنظیم دما، فرآوری یخ، برفک زدایی، نمایشگر و … به نارسایی روبرو می‌شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.