شنبه ۲۵ اسفند ۰۳

كاهش شديد قيمت خودرو : تاثير شيوع كرونا بر بازار خودرو ايران

ويروس كرونا كه از چند هفته اي است كه رسما ورودش به ايران تاييد شده است، به جان بازار خودرو نيز افتاده و بنابه گفته فعالان بازار بر خريد و فروش خودرو تاثير به سزايي گذاشته است. حتي مراجعه شهروندان براي تعويض پلاك نيز كاهش  داشته و در پي نگراني هاي بهداشتي فعاليت مراكز تعويض پلاك نيز به كلي متوقف شده است.

در ادامه با ما همراه باشيد تا نگاهي داشته باشيم بر اخبار پيرامون شيوع ويروس كرونا و تاثيرات آن بر بازار خودرو كشورمان:

افت شديد قيمت: تاثير شيوع كرونا بر بازار خودرو ايران [به روز رساني] - اسفند 98

پايش ميداني بازار خودرو و نمايشگاه‌هاي خودرو تهران حكايت از به صفر رسيدن معاملات دارد؛ موضوعي كه به اعتقاد كارشناسان بيش از هر چيز ناشي از شيوع ويروس كرونا است.

بررسي قيمت‌هاي بازار نشان مي دهد كه از چهارشنبه هفته گذشته (هفتم اسفندماه) تا عصر ديروز قيمت‌ها دستخوش تغيير نشده و همان كاهش هفت تا ۱۲ ميليون توماني در خودروهاي داخلي و افت ۲۰ تا ۴۰ ميليون توماني خودروهاي مونتاژي تا آن تاريخ نسبت به هفته قبل از آن مشاهده مي‌شود.

كارشناسان معتقدند روند نزولي قيمت‌ها از زمان برداشته شدن مجدد قيمت ها از سايت هاي فعال اينترنتي آغاز شده، اما مراجعه نكردن مشتريان به بازار نمايشگاه‌ها به دليل شيوع ويروس كرونا عاملي است كه كاهش شديد تقاضا و در نتيجه افت قيمت‌ها را رقم زده است.

 

در اين زمينه، سعيد موتمني ‌رئيس اتحاديه نمايشگاه داران پايتخت توضيح داد: «به جرات مي‌توان گفت اين روزها كسب و كارهاي همكاران اين حوزه نسبت به پيش از شايع شدن ويروس كرونا تا ۸۰ درصد كاهش داشته است.»

وي گفت: «اين روزها حتي مشتريان براي پرسيدن قيمت نيز مراجعه نمي‌كنند و نمايشگاه‌داران نيز در بهترين حالت به مشاوره تلفني بسنده مي‌كنند.»

موتمني در عين حال با اشاره به نزديك شدن به ايام پاياني سال، گفت:‌ «چند سالي است كه تقاضا براي خريد در فروردين و ارديبهشت بيشتر از اسفندماه است، بر اين اساس افرادي كه فكر مي‌كنند با نگه داشتن خودرو در ايام پاياني سال مي‌توانند سود بيشتري ببرند، در اشتباهند.»

وي بيان‌داشت: «افرادي كه به دنبال خودرو براي مسافرت هاي نوروزي بودند، ماه‌ها قبل خريد خود را انجام داده‌اند.»

بررسي قيمت ها نشان مي دهد قيمت برخي خودروهاي مونتاژي بدون تغيير نسبت به چهارشنبه گذشته، با افت ۲۰ تا ۴۰ ميليون توماني مواجه شده كه از آن جمله كاهش ۲۰ ميليون توماني پژو ۲۰۰۸، افت ۳۰ تا ۴۰ ميليون توماني سراتو و كاهش ۲۰ ميليون توماني هايما اس ۷ قابل اشاره است.

انجمن قطعه سازان ايران: عدم تامين قطعه از چين در اثر فراگيري ويروس كرونا [به روز رساني] - اسفند 98

خودروسازان مطرح ايران در حالي همچنان به توليد محصولات ناقص (داراي كسري قطعه) مشغول هستند كه اخيراً ترديدهايي مبني بر كمبود قطعات خودرو براي پوشش تيراژ فعلي، ايجاد شده است.

مازيار بيگلو دبير انجمن قطعه ‌سازان ايران در مصاحبه اخير خود اعلام كرد: «پس از انتشار ويروس كرونا در كشور چين، ارتباط برقرار كردن با چين براي خريد و فروش كالا به مشكل بر خورده است و تا قبل از اين، برخي قطعات خودروهاي داخلي را كه از چين وارد مي كرديم، اكنون با مشكل تامين مواجه شده اند.»

مازيار بيگلو در ادامه صحبت هاي خود گفت: «اكنون نه ‌تنها راه هوايي، بلكه راه هاي زميني براي خريد كالا از چين امكان ‌پذير نيست و اگر شرايط به همين گونه پيش برود، در تامين قطعات خودروها با مشكلات جدي روبرو خواهيم شد. پس از تحريم ها نيز ديگر نمي ‌توانستيم از كشورهاي ديگر قطعات را تامين كنيم و تنها مي ‌توانستيم براي تكميل كردن خودروهاي ناقص خود به سراغ چيني ها برويم، اما اكنون براي تكميل كردن خودروهاي ناقص داخلي از موجودي انبارها استفاده مي ‌كنيم و اين موجودي تنها تا عيد جوابگوي خودروسازان خواهد بود و قطعا بعد از عيد با مشكلاتي مواجه خواهيم شد.»

قطعات خودرو

 

چين در طول يك دهه گذشته همواره يك بازار كليدي چه براي خودروسازان خارجي از فولكس‌واگن تا جنرال‌موتورز و چه شركت‌هاي داخلي مثل جيلي و سائيك‌موتور بوده است. كارشناسان مي‌گويند ويروس كرونا سبب وارد آمدن هزينه‌هاي شديد به زنجيره تامين قطعات خودرو و تقاضا شده است.

مشكلي كه وجود دارد اين است كه هيچگونه راهكاري براي تامين قطعات بعد از شب عيد نداريم. اكنون هيچ موادي از چين وارد كشور نمي شود. نكته قابل توجه ديگر بعد شروع تحريم ها، آغاز بكار دوباره شركت هاي قطعه سازي داخلي و تكيه بر توان داخلي بوده است. برخي شركت‌ هاي قطعه ساز با تعديل نيروي كار روبرو بودند كه امروز بخشي از آنها به كار برگشته ‌اند و مشغول به كار شده اند.

بيگلو درباره افزايش قيمت خودرو نيز اعلام كرد: «جامعه ظرفيت افزايش قيمت خودرو در امسال را ندارد، قيمت مواد اوليه عقلاني نيست و بايد با قيمت تمام شده اين مواد به ما داده شود تا هزينه ‌هاي توليد منطقي شود. در اين بين هر زمان قيمت خودرو افزايش يافته پيدا كرده است، به دنبال آن نارضايتي مردم از كيفيت قطعات و خودروهاي داخلي نيز بيشتر شده است.»

كرونا به جان بازار خودرو افتاد [به روز رساني] - اسفند 98

از چهارشنبه دو هفته قبل كه خبر ورود كرونا به ايران اعلام شد، بسياري از شهروندان به توصيه وزارت بهداشت، پيشگيري را در دستور كار قرار داده‌اند تا با رعايت هرچه بيشتر بهداشت فردي، خود را از ابتلا به اين ويروس در امان نگه دارند. از آنجا كه پي‌در‌پي توصيه مي‌شود شهروندان تا حد امكان در منازل خود بمانند و بيرون نيايند، مراجعه به بازار خودرو نيز كاهش يافته و بنابراين تقاضا روند نزولي پيدا كرده است.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/03/06/%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%b4%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%b1%d9%88%d9%86%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%aa-%d9%82%d8%b7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88-%d8%a7%d8%b2-%da%86%db%8c%d9%86/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.