شنبه ۲۵ اسفند ۰۳

بازاريابي عصبي و كاربردهاي آن در كسب‌و‌كار

اولين بار مفهوم بازاريابي عصبي در دانشگاه هاروارد بدست روان شناسان در سال ۱۹۹۰ شكل گرفت، بازاريابي عصبي يك رشته‌ي نوظهور و تازه مي‌باشد كه علوم اعصاب را به رفتار مصرف‌كننده و موارد مديريتي متصل مي‌كند‌، در سال ۱۹۹۰ با كمك تكنيك‌هاي شبيه‌سازي توسط دو پزشك آمريكايي و بريتانيايي به نام‌هاي پل لاتربر و پيتر مانسفيلد مفهوم بازاريابي پديد آمد .يكي از علل‌هاي اصلي براي ترقي و يادگيري در حوزه‌ي اين علم، القاي رفتار و بازتاب دلخواه موردنظر مطلوب در افكار و ذهن اشخاص مي‌باشد .برنده‌ي جايزه‌ي نوبل اقتصاد ۲۰۰۲ دكتر ال استمينز والد علم بازاريابي عصبي اين علم را اين نوع تعريف مي كند : ((به كا‌رگيري تكنيك‌هاي شناسايي مكانيسم‌هاي مغزي براي درك‌ بهتر رفتار مشتريان به هدف شفا استراتژي‌هاي بازاريابي مورد عقيده )) ، الي قبل از سنه ۲۰۰۲ هيچ شركتي خدمات بازاريابي عصبي ارائه نمي‌كرد، احد از اولين شركت‌هايي كه خدمات علوم عصب شناسي و مشاوره را با به كارگيري فناوري و ادب بازاريابي عصبي ارائه مي‌دادند كمپاني برايت هاوس و شركت سيلزيرين بودند . (velasceano, 2014)

براي راه‌يابي به ذهن نا‌خود‌آگاه افراد و پيدا كردن نقشه‌ي ذهني مشتريان، ما به ابزار‌هايي احتياج داريم تا بتوانيم اين نقشه‌ي ذهني را از نا‌خود‌آگاه كسان استخراج كنيم، اين ابزار‌هاي ذهن خواني عبارت‌اند از:

1: تصوير‌برداري با تشديد مغناطيسي عملكردي(FMRI) ، با به كارگيري اين ابزار، هنگامي كه فرد در حال تماشاي فيلم يا تبليغات است، همهنگام راز او توسط دستگاه اسكن مي‌شود‌، كه جريان خون را در نواحي گوناگون مغز در اثناء هر فعاليتي از قبيل خريد نشانه مي‌دهد .

اهميت بازاريابي عصبي


2: ثبت تغييرات ذهني يا مغز‌نگار الكتريكي (EEG) ، يك كلاه در سر افراد پيمان مي‌گيرد و همزمان كه فرد در حال رويت تبليغات يا محصول يا بسته‌بندي و . . . است، راز او نيز در حال اسكن شدن است.

3: سيگنال‌هاي مربوط به لبخند و اخم افراد(FEMG) ، اين دستگاه با متصل كردن چند حسگر بر نقاط حساس چهره مي‌تواند احساسات روحي فرد را تشخيص دهد، احساساتي نظير غم، شادي، تنفر، عصبانيت، شگفتي و وانگهي ويژگي‌هايي نظير سن، نژاد، ميزان توجه، ميزان درگيري احساسي و حالات روحي كسان را مي‌توان از روي چهره‌ي فرد تشخيص داد. اين دستگاه همزمان با EEG استفاده مي‌شود . با ارزيابي حالات چهره و روش بازتاب مصرف‌كنندگان و مشتريان نسبت به محصولات، بسته‌بندي، آگهي‌هاي بازرگاني و ... مي‌توان اخذ كه آنها در ارتباط با محصولات و درونمايه چگونه انديشه مي‌كنند.

4: راه نگاه فرد(ET) ، چشم مي تواند اطلاعات كثرت در باره اهداف، افكار و اعمال مصرف‌كننده در پسنديدن ما پيمان بدهد. با استفاده از دستگاه رديابي چشم محققان در مي‌يابند كه فرد به كجا نگاه مي‌كند و ترتيب خيره شدن او چگونه است.

5: پاسخ‌هاي هدايتي پوست (SCR) ، دو حسگر بر روي انگشتان نصب مي‌شود و سپس با به كارگيري آناليز اطلاعات توسط آمده، متوجه مي‌شويم كه فرد در برخورد با فيلم يا تبليغات يا محصول، به چه ميزان دچار هيجان شده است.6: مغز نگاري مغناطيسي (MEG) .ابزار‌هاي سرشناس ديگري از قبيل TMS و MEG و ... هم وجود دارند كه به نسبت استفاده‌ي كمتري دارند. (morin, 2011)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.