بازاريابي چيست؟ در كشور ما بازاريابي ناچيز اهميت ترين پيشه ممكن است;ما به شما آموزش مي دهيم كه واقعا بازاريابي چيست الي ديدن خود را باز كرده و به جستار بهتر نگاه كنيد. به عبارت بهتر به هر كسي كه در هيچ جا كار نميدهند به واداشتن براي اخرين راهكار متوسل به اگهي هاي استخدام بازاريابي ميشود در راستي نخست بايد پرسيد كه بازاريابي در ايران چه تعبيري دارد؟ بازاريابي در ايران تعريفي مثل با سفارش گيري دارد هر كسي كه وارد اين صنف ميشود تكنيكي كهنه را براي كسب وكار قبل ميگيرد وان اين است:
“مخشو بزن…. بنداز بهش”اولين چيزي كه در كسب وكار سفارش گيري (به تعبير بازار ايران؛بازاريابي) بايد ياد گرفت اين است كه هر محصولي به درد هر شخصي ميخورد فقط بايد صحبت كرد و او را قانع نمود.
اما به حقيقت تعريف بازاريابي چيست
شناخت نيازهاي يك بازار قصد معين است كه با شناخت مزيتهاي رقابتي انحصاري و رقابتي سازمان، ارزش بيشتري را در عرضه خويش براي خريدار ترسيم مينمايد.
ميبينيم كه در مفهوم بازاريابي;چيزي به اسم اقناع به هر قيمتي وجود ندارد;و اين مفهموم پيش از ورود بازاريابي امروزين به ايران; وجود داشته است و اكنون با ورود اين علم(تاكيد ميكنم مهارت بازاريابي ;كاملا بر پايه نزاكت روز جهاني و مهارتي اكتسابي است) به ايران با تلفيق ان با اين روش بي پايه;حالا به افراد اموزش ديتا مي شود به هر قيمتي كه شده بتوانند بيننده را اقناع كنند;حتي اگر اين بيننده بانويي كهنسال باشد كه بازنشسته شده است;بايد او را قانع كرد الي يك پزرنتر (وسيله اي براي مديريت وارائه پاورپوينت هاي اموزشي) بخرد ;و اگر بازاريابي توانايي اين كار رانداشته باشد;حتما استعداد اين پيشه را ندارد! ولي خرده كار همين جاست;بازاريابي و فروش يك استعداد ذاتي است يا يك چيرگي اكتسابي؟!
در بازار ما همه انديشه ميكنند كه اين استعداد خدادادي بايد از طرف خداوند هديه شده باشد و هر كسي اين هديه را نگرفته است،بايد از دنياي كسب وكار خارج شود،اما به اعتقاد بزرگان بازاريابي اين مهارت كاملا علمي و اكتسابي است;يا بايد ان را بدست تجربه از بازار كسب كرد و يا بايد پايه هاي ان را اموخت و با ازمون وخطا در بازار ان را عملي كرد; در راستي اين مهارت اكتسابي از دو مولفه برپايي شده:
پايه هاي علميمهارت هاي تجربياما گذرگاه قابل پيشنهاد اموزش ديدن از افرادي است كه هردو را كناره هم دارند;و مشخصا ترجيح با مدرسيني است كه بدون پايه هاي علمي وارد بازار شده اند و پس از ان بر حسب احتياج پايه هاي علمي را بر پايه مهارت هاي تجربي كسب كرده اند. آوش تك اين مدرسين نيازهاي خود را بر پايه مزيت هاي مهارت تجربي برطرف نموده اند به عبارت بهتر ميدانسته اند كه چه مي خواهند و چه نيازي دارند سپس با تشنگي سيري ناپذير ان را رافع نموده اند. اما واقعا اين پديده اي كه به اسم بازاريابي مي شناسيم اگر سفارش گيري(ويزيتوري) است بازاريابي چيست؟ براي شناخت بازارياب بايد ابتدا هرم قابليتهاي فروش مهديدادفر و ماهان تيموري را رسيدگي نماييم و بدانيم كه بازارياب و بازاريابي چيست؟
- ۷۸ بازديد
- ۰ نظر