شنبه ۲۵ اسفند ۰۳

نكات مهم در انتخاب نام دامنه

هنه شما؛ برند شماوقتي آدرس حوزه خود را به كسي مي‌گوييد يا براي خودتان تكرار مي‌كنيد به راستي اسم يك برند بنظر مي‌آيد و يا يك اسم عام و عادي‌ست؟ بياييد با يك نمونه به اين جستار نگاه كنيم: فرض كنيد مي‌خواهيد در وبسايت خود در ارتباط با انواع رژيم‌هاي غذايي مطلب بنويسيد و محصولاتي در همين پهنه نيز بطورت آنلاين بفروش برسانيد. اگر به كسي بگوييد كه مثلا حوزه شما regime-qaza.ir يا diet-plan.ir است،نكات مهم در انتخاب نام دامنه چندان برند معتبري بنظر نمي‌رسد، در ذهن نمي‌نشيند و در كل راحت در زبان نمي‌چرخد. همچنين به كارگيري – يا خط طايفه نيز مايه مي‌شود پهنه شما معتبر به عقيده نرسد. تجربه پرتو داده اسم‌هاي كلي براي دامنه و برندينگ مناسب نيستند زيرا زود فراموش مي‌شوند. بعد شما به چيزي منحصربه‌فرد احتياج داريد. مي‌تواند انتخاب نكوداشتن باشد. چون هم جستار سايت را مي‌توان متعلق به حدس زد هم اين كه بهتر در خاطر مي‌ماند.  ۲. در برگزيدن دامنه راحتي تلفظ و نوشتن را در نظر داشته باشيدشايد بپرسيد اصلا چرا همچين چيزي مهم است؟ ديگران كه تنها پيمان است يا آن را تايپ كنند يا روي آن كليك كنند. درواقع اينجا يك مسأله روانشناختي هستي و آن اصلِ «آساني پردازش» است. انسان‌ها معمولا با چيزهايي كه آسان به زبان آورده مي‌شوند و مي‌توانند به آن انديشه كنند بهتر بستگي برپا مي‌كنند و بخاطر مي‌سپرند. اين قاعده در ذهن ما شامل تلفظ كردن مي‌شود. پهنه شما به هر زباني و براي هر دسته جمعي از كسان كه باشد بايد بتوانند آن را براحتي تلفظ كنند و وقتي آن را به كسي مي‌گوييد كاملا متوجه آن بشود. براي نمونه احتمالاً دامنه‌اي همانن0.ir انتخاب‌چندان مناسبي نباشند. چون تلفظ و طرز نوشتن آنها احتمالاً كمي مبهم باشد و حتي مفهوم را به راستي منتقل نمي‌كند. مثلاند گزينه مناسبي باشد. چون تلفظ آن و نوشتن آن آسان است  ۳. هرچه كوتاهتر، بهترطول گستره براي در خاطر و ذهن كاربر پايدار گذاشتن نكته مهمي است كه بايد به آن توجه داشت. هرچه كاراكترهاي حوزه كمتر باشد تايپ و نوشتن آن نيز راحتتر خواهد بود. در ضمن براي اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي و همچنين نمايش در صفحه جستجوي گوگل نيز اختصار بودن حوزه عامل مهمي است. اما پروا داشته باشيد كه كوتاه شدن را فداي كامل و معني‌دار كردن گستره نكنيد. به عنوان نمونه براي وبسايتي كه درباره رژيم‌هاي غذايي فعاليت مي‌كند دت گزينه مناسبي نمي‌تواند باشد زيرا معني درست را منتقل نمي‌كند. وانگهي در زبان پارسي برخلاف انگليسي به كارگيري مخفف‌ها، مخصوصا اگر بي‌معني بنظر برسد، چندان رايج نيست. گزينش گستره اي اختصار و وانگهي گويا همانند انتخاب بهتري است.  ۴. اثناء انتخاب دامنه، پسوند com را در اولويت قرار دهيدممكن است بگوييد اكنون با وجود پسوندهاي گوناگون و گوناگون براي گزينش گستره ساير اجباري براي استفاده از .com وجود ندارد. اما حقيقت اين است كه پسوند .com هنوز هم معتبرترين و شناخته شده‌ترين پسوند براي انتخاب دامنه است. اگر به راستي هدف داريد جامعه قصد خود را به شمار زياد كمي محدود كنيد مي‎توانيد از دامنه اي مانند regime.recipes كاربرد كنيد. ولي اگر به دنبال برند شدن هستيد حتي اگر دامنه با پسوندهاي ديگري نيز برگزيدن كنيد درنهايت مجبور خواهيد شد كه دامنه .com را نيز تهيه كنيد. اگر دامنه موردنظر شما با پسوند .com قبل از اين ثبت شده است مي‌توانيد از پسوندهاي شناخته شده ديگر مانند .net، .co، و... بهره‌گيري كنيد.  ۵. دامنه‌اي كه شبيه برند شناخته شده ديگري هست را برگزيدن نكنيدشايد خيلي روشن بنظر برسد ولي كوشش كنيد دامنه‌اي را برگزيدن نكنيد كه مانند گستره و برند ديگري باشد و يا حتي ممكن است با آن اشتباه گرفته شود. اين جستار را نه تنها از ديدگاه خودتان، كه از عقيده هر فرد ديگري كه ممكن است در برخورد با حوزه شما آن را كپي برند ديگري تلقي كند، در نظر بگيريد. اين جستار حتي مي‌تواند با تصادف قضايي از جانب صاحب برند نيز روبرو شود. اميدواريم بعدها كمتر با اسامي و دامين‌هايي مقابل شويم كه واژه «ديجي» را در خويش دارند.  ۶. دامنه‌اي را برگزيدن كنيد كه كاملا قابل درك باشداگر كسي با ديد و يا شنيدن نام حوزه شما شناختي كلي از كار و جنبش و محتواي وب‌سايت شما بدست بياورد نقطه قوتي بسيار مثبت براي شما محسوب مي‌شود. اگر به عنوان مثال شما دامنه‌اي با اسم ويژه (مثل اسم شهر يا اسم خودتان) برگزيدن كنيد و در آن درباره رژيم‌هاي لاغري بنويسيد احتمالاً دشوار بتوان به مفهوم اصلي آن پي برد، مگر اين كه پروسه برندينگ را براي اسم خويش طي كرده باشيد.  ۷. كلمه كليدي وبسايت را اثناء برگزيدن گستره لحاظ كنيدشايد اين انگاشت وجود داشته باشد كه براي دريافت نتايج بهتر در گوگل به كارگيري واژه كليدي در حوزه تاثير گذار باشد ولي اين تأثير احتمالاً نسبت به ماضي كمتر شده باشد. استفاده از كلمه‌اي كه منظور و مفهوم اصلي سايت شما را مي‌رساند در موردي كه بالا ذكر كرديم به شما كمك مي‌كند. اما توجه كنيد از دامنه‌اي كه تنها از واژه كليدي تشكيل شده است كاربرد نكنيد. مانند  حتي مي‌توانيد از نام‌هايي كاربرد كنيد كه ظاهرا هيچ ربطي به كسب و كار شما ندارند. پس مانعي براي خلاقيت به خرج دادن براي گزينش اسم دامنه هستي ندارد. نام‌هايي همانند آمازون، گوگل و يا باميلو يا اسنپ كلمه كليدي در پهنه آن بكار دستگير نشده است. در عين حال نام‌هاوي از كلمات كليدي در نام خويش بهره‌گيري كرده‌اند.  ۸. اگر گستره شما ثبت شده است

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.