جمعه ۲۸ اردیبهشت ۰۳

پشتيباني وب سايت شامل چه مواردي مي گردد

پشتيباني سايت با حمايت آنلاين متفاوت است. پشتيباني آنلاين به خدمات حمايت ايي گفته مي شود كه در بطور آنلاين از راه اينترنت ارائه مي گردد. ولي حمايت سايت منظور حفاظت و تضمين عملكرد درست يك وب سايت است.
روز به روز كسب و كارها شكل آنلاين و اينترنتي به خود مي گيرند. يك تارنما دستور محل يك شركت را پيدا كرده كه مشتريان و كاربران انتظار دارند كه در هر ساعت از شبانه روز بتوانند به آن دسترسي داشته باشند. تارنما هاي استاتيك كه حائز صفحات ثابتي هستند نسبت به وب سايت هاي دايناميك مشابه فروشگاه هاي آنلاين بيچارگي كمتري به حمايت و حفاظت دارند. شايد بد نباشد كه به يك سيستم كامپيوتري همانند يك موجود زنده نگاه كنيم. در روز زايش يك سايت ممكن است امكانات محدودي داشته باشد، در درازا زمان گسترش بيشتر بر روي آن سپريدن بگيريد، شدامد و تعداد كاربران آن افزايش مي يابد. در همين امتداد بر روي سايت به عنوان يك سوداگري تبليغاتي چهره مي گيرد، مشتريان پشتيباني وب سايت هميشگي به هستي مي آيند و همه اينها احتياج به مشتري مداري و تعهد از سوي صاحب كسب و كار براي اين كار و جنبش اقتصادي دارد و عملكرد صحيح وب سايت شرط نخست آن است.
متاسفانه صاحبان كسب و كار در زمينه هاي فني و فناوري وب ادب كمي دارند. در موعد سفارش تارنما به انگيزه تخصصي بودن برخي مسائل، هيچ الماني براي سفارش و سنجش محصول پاياني كه يك سايت باشد ندارند. از اين رو عده ي زيادي به دنبال محصول ارزان مي گردند. محصولي كه بيشتر توسط افراد غير پيشه ايي و بدون پشتيباني پسنديده و دراز مدت ارائه مي شود. يك محصول ارزان  و بدون حمايت حتي مي تواند سدي در مسير گسترش آينده يك وب سايت باشد. يعني توسعه دهنده با استفاده از تكنيك هايي يك فرآورده ناتوان و حداقلي را به كارفرما ارائه مي دهد كه براي توسعه و بهبود آن بعدها دشواري ها كثرت وجود خواهد داشت.
تصور كنيد گسترش دهنده وب از يك قالب آماده كه رمزگذاري شده است كاربرد نمايد. پس از مدتي صاحب وب سايت تصميم به تحول طراحي آن سايت داشته باشد بدون آنكه لينك و درونمايه هايي سايت كنوني و كارهايي كه براي سئوي آن انجام شده آفت ببيند. اما اين قفل يا رمز گذاري مي تواند براي صاحب تارنما يك محدوديت جدي براي توسعه اغلب سايت باشد. در اين حالت صاحب وب سايت بايد به طراح سايت مراجعه كند و اگر طراح به رمزنگاري قالب دسترسي نداشته باشد اين فرجام عمر تارنما است. بايد طراحي بر روي يك قالب جديد كه از نو و از پايه گسترش داده شده است اتمام گيرد.
يا متاسفانه بسيار پيش مي آيد كه مشتري ها با ما تماس مي گيرند كه از گسترش دهنده غير رسمي تارنما خويش ناراضي هستند و مي خواهند پروژه را به كمپاني ما منتقل كنند. ولي گسترش دهنده تارنما مقاومتي غير اخلاقي كرده و رمزهاي مهم سايت را به صاحب تارنما نمي دهد و يا در اين انتقال مشكلاتي را بوجود مي آورد.
همه اين ها براي اين است كه ما مي بايست قدم اول گسترش وب سايت را صحيح بر داريم. يعني شركتي رسمي را انتخاب كنيم كه ضمن داشتن سابقه روشن در اين حوزه در چهره هستي دشوار به قانون پاسخگو باشد و حضور هميشگي شركت توسعه دهنده وب سايت پشتيباني دراز مدت آينده تارنما را تضمين كند.
 
اهميت پشتيبانيما در داركوب مانند ديگر همكاران مان معتقديم كه محصول بدون حمايت ارزشي ندارد. انگاشت كنيد كسي محصولي را ارائه دهيد كه احتياج به دادن گارانتي عملكرد نداشته باشد، و چه بسا در توسعه و ساخت آن كم كاري كنند.
از كل مهم تر در حوزه نرم انگيزه ها و وب سايت، يك تارنما از هزاران و يا حتي ميليون ها خط و ساعت هاي آناليز ريزبين برپايي شده است، هر خبره نرم افزار پيشه ايي براي حل دشوار يك سايت بيچارگي دارد كه كدها و ساختار آن را فهم كند الي بتواند دشوار سايت را حل كند. بنابراين براي فهم كدهاي يك تارنما به جهت پشتيباني احتياج به زمان است و گرنه سرعت عمل زير و سررسيد پاسخ دهي و حل دشوار سايت بالا مي رود.
نگهداري از وب سايت احتياج به نزاكت تخصصي و تجربه دارد و كاري نيست كه توسط كسان غير حرفه ايي اتمام شود. از طرفي نياز به پيامد سريع دارد. افرادي كه وظيفه حفاظت وب سايت را دارند مي توانند با كمك ابزارهايي بروز مشكل را سريعا دريافته و حتي قبل از بروز متعلق به پيشگيري كنند تا سررسيد كمتري سايت نا پركار و براي رفع مشكلات آن موعد كمتري صرف شود.
امروز عملكرد صحيح و تند يك تارنما عامل بسيار مهمي براي سئو (رتبه سايت در موتورهاي جستجو) و تجربه كاربر و محبوبيت يك سايت است. بنابراين عملكرد نامناسب تارنما شما نزد كاربران تصوير منفي ايي را از يك كسب و كار برپايي مي كند. پس وب سايت شما مي بايست همش سالم و در صورت بروز سخت سريعا رفع عيب گردد و گرنه خرج هايي براي سوداگري و سئوي سايت بوجود خواهد آورد.
 
پشتيباني شامل چه مواردي مي شودپس از گسترش يك تارنما توسط طراحان و تحويل آن به مشتري مرحله پشتيباني يك سايت نخست مي شود. فلذا پشتيباني يك سايت شامل طراحي و تغييرات در سايت نمي شود. بلكه پشتيباني به معناي تضمين عملكرد صحيح تارنما است. البته مي نا پشتيباني از سايت را به گونه ايي ديگر نيز تعريف نمود يعني وظايف ديگري را به وظايف شركت حامي سايت اضافه كرد مثلا درج و ويرايش محتوا، نگهداري از سئو و حتي تغيير در طراحي و غيره. كه در اين چهره معناي پشتيباني از سايت تغيير مي كند. اما آن چيز كه به طور مرسوم به عنوان حمايت يك سايت در نظر گرفته مي شود عملكرد سايت است.
پشتيبان سايت موظف است كه عملكرد سايت را تضمين نمايد و در صورت بروز دشوار در اختصار ترين زمان مشكل را بررسي و رفع نمايد. وظايفي كه يك پشتيبان بر عهده دارد، سپريدن آپديت هاي بايسته (آپديت سيستم مديريت محتوا و پلاگين ها)، سپريدن ايمن سازي هاي در موارد خاص، حفاظت از هاست، تشخيص و رويارويي در برابر حملات هكر ها مي باشد.
اغلب ديده مي شود كه صاحبان وب طراحي سايت و يا نگهداري سئو را بخشي از پشتيباني سايت مي دانند. در صورتي كه هر يك از اين بخش هاي سايت بيچارگي به پروا و قراردادي متفاوت دارد و در تعريف حمايت سايت نمي گنجد.
 
بدون پشتيباني چه خطراتي براي سايت به وجود مي آيد؟همانطور كه گفتم پشتيباني به نوعي تضمين كيفيت توليد سايت نيز از سوي شركت طراح مي باشد. ولي بدون حمايت چه خطراتي يك سايت را ترسانيدن مي كند. چه بسا مهمترين آن سپريدن آپديت ها در موعد مناسب است. اگرچه يك سيستم مديريت محتوا مثل وردپرس با رابط كاربري آسانش هميشه به مدير سايت هشدار لازم را براي بروز رساني پلاگين ها و حتي نسخه جديد سيستم مديريت محتوا مي دهد، اما با اين حال انجام اين بروز رساني بيشتر اوقات با يك كليك به پسين نمي رسد. به روز رساني هاي معمولا داراي عوارض جانبي، عدم تطابق و ايجاد نقص عملكرد در وب سايت هستند براي همين بروز رساني اكثر اوقات دربايستن به يك شخص متخصص دارد.
اما چه اتفاقي مي افتد اگر ما سيستم مديريت محتوا و يا پلاگين هاي وب سايت را به روز رساني نكنيم. هكر هاي دائم به پيگيري عازم براي نفوذ به تارنما ها هستند. فلذا آنها اين حفره ها را در كدهاي سيستم هاي مديريت محتوا و پلاگين هاي نصب شده در آن جستجو مي كنند. اما از سوي ديگر فعالان دامنه امنيت نرم افزار نيز با شناسايي اين سوراخ ها به بهره‌گيري كنندگان از اين محصولات هشدار ديتا و با ارائه نسخه جديد كه اين دشوار امنيتي و يا عملكردي كه در آن حل شده، تارنما هاي زيادي را از گزند ايمن مي نمايند. بنابراين بروز بودن سرنوشت پلاگين و سيستم مديريت محتوا امري هميشگي و ضروري مي باشد.
اسپم ها نيز دشوار ديگري هستند كه اغلب تارنما ها با آن روبرو مي شوند. معمولا اين مسئله بخاطر پلاگين ها بوجود مي آيد. اسپم ها براي يك وب سايت مي توانند زياد پر خرج باشند. چون مرورگرهاي اينترنت مانند كروم، در زمان ورود كاربر به يك سايت در چهره هستي سخت امنيتي و اسپم به كاربر اخطار مي دهند و به شكيبيدن بسيار كاربر به سايت اطمينان نكرده و سايت را ترك مي كند. پس سايت شما بازديد كننده و اعتماد با ارزش آن را از دست خواهد داد. از آن مهم تر موتور جستجوگر گوگل با معرفي يك تارنما حاوي اسپم يا يك سايت ناامن رتبه آن را در صفحه نتايج جستجو به دليل ايمن نبودن كاهش مي دهند. حتي نا امني يك سايت مي تواند آن سايت را از ليست نتايج جستجو حذف كند.
از سوي ديگر كيفيت عملكرد وب سايت ها ممكن است در درازا زمان تغيير كند. اين مسئله مي تواند به دلايل مختلفي چهره پذيرد. مثلا به كارگيري يك هاست اشتراكي ناچيز كيفيت، افزايش شدامد و كاربران تارنما و يا هستي يك كد و يا پلاگين (در پرتو آپديت) مي تواند سرعت و عملكرد سايت را تضعيف نمايد. در اين سررسيد است كه سايت دربايستن به بررسي، تشخيص و بهبود بدست يك متخصص وب را دارد.
حمله هكر ها كه ما در داركوب تجربه رويارويي با آن ها را داريم. مسئله ايي خيلي متداول نيست ولي گاهي براي سايت ها به دلايل مختلف به وجود مي آيد. مثلا تازش DDOS كه درخواستهاي مختلفي را به سرور سايت ارسال مي كند و از آنجايي كه هاست و سرور در پاسخگويي به تعداد درخواست و بازديد كننده محدوديت دارد، با افزايش اين تقاضا هاي جعلي و يا حمله سرور قابليت ارائه خدمات را از دست مي دهد برآيند اينكه وب سايت از سرويس دهي بيرون مي گردد. در اين سررسيد سايت به يك كارآزموده امنيت وب نياز دارد الي بتواند حملات هكر ها را محدود و يا كاملا متوقف نمايد، لغايت وب سايت بتواند به خدمات دهي به مشتريان پيوستگي دهد.
 
كلام آخرنكته مهمي كه شما بايد در قرارداد طراحي سايت در عقيده داشته باشيد همين چگونگي پشتيباني سايت است. گاه ديده مي شود كه كسان براي به دست آوردن سفارش ساخت وب سايت خرج كمي را براي گسترش تارنما طلب مي كنند. اما متاسفانه وب سايت هايي ناچيز كيفيت ارائه داده و براي پشتيباني خرج غير متعارفي را از صاحبان تارنما طلب مي كنند. در صورتي كه يك سايت با كيفيت به هزينه و سررسيد كمتري براي نگهداري دربايستن دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.