سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۴

اينستاگرام؛ سرگردان بين يوتيوب و تيك تاك

چندي پيش اينستاگرام اعلام كرد كه دكمه‌ نارنجي‌رنگ IGTV كه قبلاً در در گوشه بالايي اين اپليكيشن يافت مي‌شد را حذف مي‌كند. اين دكمه تعبيه شده در اپليكيشن زيرمجموعه فيسبوك قرار بود ماجراجويي تازه اينستاگرام براي تبديل شدن به يوتوب عصر حاضر را كليد بزند. اما دو سال بعد از معرفي‌اش، IGTV ظاهراً خودش را در ميانه يك بحران هويت يافته است.

IGTV كه براي نخستين بار به عنوان يك پلتفرم ويديويي عمودي براي نسلي كه بيشترين استفاده را از ديوايس‌هاي موبايل دارد مطرح شد، با مشكلات زيادي در تكرار الگوي موفقيت ديگر ابتكارات اينستاگرام روبه‌رو بوده است.

يكي از سخنگويان اينستاگرام اخيراً راجع به حذف دكمه IGTV گفت: «متوجه شده‌ايم كه اكثر مردم محتويات IGTV را از طريق پيش‌نمايش‌هاي فيد، كانال IGTV در اكسپلور، پروفايل توليدكنندگان محتوا و اپليكيشن مستقل IGTV مي‌يابند. افراد بسيار كمي روي آيكن IGTV در گوشه بالا سمت راست هوم اسكرين اپليكيشن اينستاگرام كليك مي‌كنند.»

در واقعيت اما نگراني راجع به IGTV بسيار بيشتر از آن چيزيست كه اينستاگرام حاضر به اعتراف باشد. تحقيقات انجام شده توسط موسسه تحليلي Sensor Tower نشان مي‌دهد به زحمت ۱ درصد از كاربران ميلياردي اينستاگرام، اپليكيشن مستقل IGTV را نصب كرده‌اند.

 

عدم ارائه هرگونه اطلاعات رسمي از سوي اينستاگرام به اين معناست كه نمي‌دانيم چند نفر از همان كاربران به صورت فعالانه وارد اپليكيشن مي‌شوند. اگر آمار ويو معيار باشد، به احتمال زياد مشتركين هميشگي IGTV فراتر از از چند هزار نفر نباشند. علاوه بر اين، برخي از ستاره‌هاي اينستاگرامي كه مصمم به پروموت اپليكيشن IGTV بودند نيز بعد از آپلود تنها چند ويديو، كانال‌هايي متروك از خود باقي به جا گذاشتند.

تمام اين‌ها نشئت گرفته از اين حقيقت است كه اينستاگرام در همان ماه‌هاي ابتدايي، بينش خود را نسبت به IGTV از دست داد. اواخر سال ۲۰۱۸، تيك‌تاك از ناكجا آباد آمد و چيزي را ارائه كرد كه اينستاگرام مي‌خواست از آن سر در بياورد -جرياني بي‌پايان از ويديو كليپ‌هاي عمودي- و ظرف تنها چند ماه به ميليون‌ها كاربر در سراسر جهان دست يافت. در همان بازه‌اي كه IGTV به دانلود ۷ ميليوني رسيد، تيك‌تاك ليدربردها را درنورديد و بيش از ۱ ميليارد دانلود داشت. تبديل شد به كوهي عظيم كه فتح آن براي شبكه اجتماعي زيرمجموعه فيسبوك بسيار دشوار خواهد بود.

اينستاگرام در يك تقاطع بود. يا مي‌توانست جايگزيني براي يوتوب در زمينه ويديوهاي عمودي باشد و روي از دست رفتن بازاري نو قمار كند، يا تغيير مسير دهد تا مطمئن شود تيك‌تاك از آنچه كه بايد بزرگ‌تر نمي‌شود.

اينستاگرام در تعقيب رقبا

 

عملكرد سال گذشته IGTV به خوبي نشان مي‌دهد اينستاگرام چقدر سخت در تلاش بوده كه هر دو مسير را بپيمايد.

در ماه مه ۲۰۱۹ اعلام شد پشتيباني از ويديوهاي لنداسكيپ به IGTV اضافه مي‌شود، حركتي كه به زعم بسياري، تلاشي نااميدانه براي حصول اطمينان از اين بود كه توليدكنندگان محتواي غيرعمودي را به يوتوب نمي‌بازد. در همين حين، اينستاگرام از آوردن فرم‌هاي رايج درآمدزايي به IGTV سر باز مي‌زند و توليدكنندگان ويديوهاي طولاني را به چسبيدن به يوتوب مجبور مي‌كند.

در همان ماه، اينستاگرام فيد IGTV را از نو طراحي كرد تا عملكردي بيشتر شبيه به تيك‌تاك داشته باشد و يك ليست عمودي مبتني بر هوش مصنوعي را جايگزين گردونه قبلي كرد. اين تمام ماجرا نبود. چند ماه بعد، اينستاگرام در بخشي تازه به نام Reels، عملا از بخش اعظمي از قابليت‌هاي تيك‌تاك كپي‌برداري كرد. اواخر ۲۰۱۸ هم حتي زماني بود كه فيسبوك يك كلون تمام‌عيار از تيك‌تاك به نام Lasso را منتشر كرد.

تمام اين حركات باعث شده‌اند IGTV در وضعيتي دوپهلو باقي بماند. هيچكس ديگر نمي‌داند IGTV دقيقا چيست، خود اينستاگرام هم همينطور - و دقيقا همين ضعف بوده كه به رقبايي نظير تيك‌تاك فضاي شكوفايي داده.

تيك‌تاك هدفمند است. انتظاري مشخص از آنچه اشتراك مي‌يابد، چطور اشتراك مي‌يابد و چرا اشتراك مي‌يابد وجود دارد كه توسط خود كاربران تعيين مي‌شود. همين انتظارات راجع به ابزارهايي كه اپليكيشن ارائه مي‌دهد هم وجود دارند. از نظر يك تحليلگر، IGTV قرار است مردم را براي مدت بيشتري در اين پلتفرم نگه دارد به جاي اينكه براي ويديوهاي طولاني‌تر به امثال يوتوب مراجعه كنند. اما انتظارات از نگاه يك كاربر به هيچ وجه برآورده نشده‌اند.

در تعقيب اينفلوئنسرها

 

از آن‌جايي كه همه‌گير شدن روي پلتفرم‌هاي جديد آسان‌تر است، اكثر شخصيت‌هاي اينترنتي IGTV را رها كرده و تيك‌تاك را به عنوان تازه‌ترين پروژه خود برگزيدند. تيك‌تاك ضمنا مجموعه‌اي از ابزارها و چالش‌هاي خلاقانه داشت كه به كاربران اجازه مي‌داد بدون هيچ سرمايه‌گذاري سنگين قادر به ساخت محتويات ترندي باشند.

برنت ريورا، كسي كه حدودا ۱۹ ميليون فالوئر در تيك‌تاك و اينستاگرام دارد مي‌گويد:

فكر مي‌كنم رشد كردن در تمام پلتفرم‌هاي جديدتر آسان‌تر باشد. اينستاگرام به عنوان يك پلتفرم بالغ‌تر است بنابراين رشد در آن متفاوت با تيك‌تاك است. رشد در تيك‌تاك خارق‌العاده است، خصوصا چون ويديوهايي كه عملكرد خوبي دارند شديدا در تيك‌تاك به پيش رانده مي‌شوند.

من چند ويديو با ويوي بالاي ۱۰۰ ميليون و يك ويديو با بيش از ۲۳۰ ميليون ويو دارم كه دستيابي به آن در هر جاي ديگر واقعا سخت خواهد بود.

 

اگرچه تقريبا تمام كانال‌هاي IGTV در تيك‌تاك هم حضوري فعالانه دارند، هيچ مثالي از عكس اين ماجرا وجود ندارد. برترين توليدكنندگان تيك‌تاك تقريبا به صورت انحصاري به اين اپليكيشن براي انتشار محتويات ويديويي جديد خود اتكا مي‌كنند.

در ضمن اغراق نخواهد بود اگر بگوييم تاريخ دارد خودش را براي فيسبوك تكرار مي‌كند. اين شبكه اجتماعي ناخوش‌احوال وقتي براي مقابله با ظهور اسنپ‌چت تقلا مي‌كرد هم در شرايطي مشابه بود. آخرين محصول ارزشمند فيسبوك و اينستاگرام، يعني استوري‌ها، اساسا كپي شده از يكي از كاركردهاي اسنپ‌چت بود.

در مواجهه با تيك‌تاك هم فيسبوك هرچه در آستين دارد را رو كرده. كپي كردن بهترين قابليت‌ها؟ انجام شد. عرضه يك كلون؟‌ انجام شد. ادغام يك محصول شبيه به تيك‌تاك با اينستاگرام؟ انجام شد. در ماه آگوست ۲۰۱۶، فيسبوك تا مرز خريد Musical.ly پيش رفت - يك اپليكيشن ليپ‌سينك كه توسط استارتاپ چيني Bytedance قاپيده و بعدا با پلتفرم ويديويي تيك‌تاك ادغام شد.

 

 

منبع:

http://digiato.com/article/2020/02/01/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%DB%8C%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%88%D8%A8-%D9%88-%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%A7/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.