شنبه ۲۵ اسفند ۰۳

گزارش پاييز كافه بازار: كاربران چه مي‌خواهند، توسعه‌دهندگان چه مي‌سازند؟

كافه بازار گزارش فصل پاييز خود را منتشر كرده است؛ گزارشي كه در اين فصل جزييات بيشتري از نيازهاي كاربران و پاسخي كه توسعه‌دهندگان به اين نياز مي‌دهند، دارد. البته كافه بازار تعداد دقيق كاربران خود را در فصل پاييز منتشر نكرده است، اما ارديبهشت ماه امسال خبر داده بود كه از مرز ۴۰ ميليون كاربر اندرويد عبور كرده است. در نتيجه اين داده‌ها، مربوط به حدود ۴۰ ميليون دستگاه اندرويدي است كه اپليكيشن بازار را در موبايل خود نصب كرده‌اند. مهم‌ترين داده‌ها را در اين مقاله مرور مي‌كنيم.

موبايل‌هاي كاربران چه هستند؟

 

سامسونگ همچنان پيشتاز بازار ايران است. سهم اين برند كره‌اي در بازار موبايل كشور ۶۲ درصد است كه تقريباً تفاوت خاصي با فصل قبلي ندارد. پس از آن، هواوي با ۲۱ درصد در جايگاه دوم ايستاده است. در اين ميان ال‌جي و سوني هر كدام ۳ درصد و ايسوس، لنوو، شيائومي و نوكيا هركدام فقط ۲ درصد از بازار موبايل ايران را در اختيار دارند.

البته گزارش كافه بازار دقيقاً نمي‌تواند آينه‌اي از وضعيت بازار موبايل كشور باشد، با اين حال مي‌توان گفت كه دست كم دو سوم يا بيشتر از كاربران اندرويد در ايران، اين ماركت را نصب كرده‌اند و سهم‌ها، به احتمال زياد با واقعيت بازار نيز برابري مي‌كند.

 

اما كاربران كدام برند بيشتر از بازار خريد انجام داده‌اند؟ اين گزارش اعلام مي‌كند كه ۶۳ درصد برنامه‌ها و ۶۴ درصد بازي‌ها را كاربران موبايل‌هاي سامسونگ خريده‌اند. پس از آن هواوي با ۱۸ درصد در جايگاه دوم است. كاربران موبايل‌هاي ال‌جي، اچ‌تي‌سي و نوكيا نيز كم‌ترين خريد‌ها را داشته‌اند.

بيشترين برنامه‌هاي بازار در چه‌ دسته‌هايي هستند؟

 

اين نمودار سهم هر دسته از تعداد كل برنامه‌هاي بازار، و رشد آن‌ها در پاييز را نشان مي‌دهد. در پاﯾﯿز ۹۸، دسته‌ي آموزش با سهم ۱۸ درصد، بيشترين سهم را در بين دسته‌هاي مختلف برنامه در بازار داشته است. اما از طرفي مي‌بينيم كه بيشترين سهم برنامه‌ها در بازار، به دسته خريد برمي‌گردد.

 

نمودار فوق هم به شكل مشخص، نشان مي‌دهد كه در هر دسته، چه تعداد برنامه‌ي جديد قرار گرفته است. آموزش، كاربردي و خريد، ۳ دسته‌اي بوده‌اند كه بيشترين برنامه‌هاي جديد را به خود اختصاص داده‌اند. در پاﯾﯿز امسال، مجموعاً ۲ هزار و ۱۹۶ برنامه‌ي جديد به بازار اضافه شده است.

 

نمودار فوق نيز كه براي اولين بار كافه بازار آن را در گزارش‌هايش فصلي‌اش گنجانده، نشان مي‌دهد كه چه برنامه و بازي‌هايي در چه دسته‌هايي بيشتر از ۱۰ هزار نصب فعال دارند. كافه بازار معتقد است «اين نمودار، مي‌تواند شاخصي براي استارتاپ‌ها باشد كه ببيند چقدر زودتر از ميانگين دسته به ده هزار نصب فعال رسيده‌ يا خواهند رسيد.» بايد ديد در عمل، استارتاپ‌ها بر اساس اين گزارش رفتار يا نوع فعاليت خود را تغيير خواهند داد يا خير.

 

اما بازار همين داده را با جزييات بيشتري نيز ارائه كرده است. براي مثال اين نمودار نشان مي‌دهد كه مدت زمان رسيدن هر دسته برنامه يا بازي به ۱۰ هزار نصب فعال چقدر بوده است. البته بر اساس توضيح بازار، در اين نمودار تنها برنامه‌هايي در نظر گرفته شده‌اند كه در انتهاي فصل پاﯾﯿز فعال بوده و بيش از ۱۰ هزار نصب داشته‌اند. در بين بازي‌ها، دسته‌ي «كلمات و دانستني‌ها» و در بين برنامه‌ها، دسته‌ي «رفت‌وآمد» كمترين زمان براي رسيدن به ۱۰ هزار نصب را داشته‌اند.

عملكرد فروش برنامه‌ها

كافه بازار در فصل پاييز، جزييات بيشتري از فروش برنامه و بازي‌ها را منتشر كرده است. نمودار «تعداد برنامه‌هاي فروش رفته» به شرح زير است.

 

بازار مي‌گويد در پاييز حدود ۲۳ هزار برنامه، درآمد داشته‌اند. دسته‌ي آموزش با ۶ هزار ۷۶۵ برنامه بيشترين سهم در فروش را داشته‌ است. از سوي ديگر در بازي‌ها، دسته‌ي «كلمات و دانستني‌ها» با ۴۳۵ عدد بازي درآمدزا، ۳۸ درصد از درآمد بخش بازي را به خود اختصاص داده است.

در واقع اگر توسعه دهنده برنامه يا بازي هستيد، نمودار فوق به خوبي كمك مي‌كند تا متوجه شويد كاربران بيشتر در چه دسته‌هايي علاقه به هزينه كردن دارند يا از سوي ديگر، به چه دسته‌هايي كه مي‌توانند پتانسيل درآمدزايي داشته باشند، بي‌توجهي شده است.

 

نمودار فوق كه رشد تعداد خريداران را نشان مي‌دهد، به شكل مشخص براي توسعه‌دهندگان بازي يا برنامه‌هاي ايراني كاربردي است و علاقه‌ي كاربران به دسته‌هاي مختلف را نمايش مي‌دهد.

 

نمودار «تمركز درآمد بازار محصولات ديجيتال» هم از نمودارهاي جديد اين فصل است. در اين نمودار، مي‌بينيم كه در دسته‌هاي مختلف برنامه‌ها، سه دسته‌ي خريد، خبرها و نشريات، و نهايتاً برنامه‌هاي ورزشي بيشترين تمركز را داشته‌اند. از سوي ديگر در دسته‌هاي سرگرمي، آموزش و سبك زندگي، اين تمركز به شدت پايين است.

تمركز بالا يعني در اين دسته، تعداد بسيار كمي از رقبا، سهم بسيار زيادي از بازار را دارند. در تمركز پاﯾﯿن، تعداد اپليكيشن‌هاي بيشتري وجود دارد كه هر كدام سهم كمتري از درآمد دارند. به كلامي ساده‌تر، اگر تمركز پايين باشد، هيچ بازيگري با سهم عمده وجود ندارد.

بر همين اساس، اين نمودار هم مي‌تواند به تصميم‌گيري به توسعه‌دهندگان جهت انتخاب مسير تا حدي كمك كند.  (اگر به مباحث مشابه علاقه‌مند هستيد، مي‌توانيد گزارش كامل كافه بازار را دانلود و آن را مشاهده كنيد چراكه چندين نمودار مشابه كه به تصميم‌گيري بهتر توسعه‌دهندگان كمك مي‌كند، در آن وجود دارد. لينك دانلود در انتهاي همين مقاله است.)

تبليغات در جستجو

اما بازار آخرين بخش از گزارش فصلي‌اش را به «تبليغات در جستجو» اختصاص داده است؛ سرويسي كه قرار است موتور درآمدزايي جديدي براي كافه بازار و البته ابزاري براي افزايش نصب اپليكيشن‌ها باشد.

بازار، تبليغات در جستجو را در شهريور سال جاري معرفي كرد و حالا آمارهاي مربوط به عملكرد آن را در پاييز، به اشتراك گذاشته است. مشخصا هم مهم‌ترين آمار، مربوط به نرخ هزينه به ازاي هر نصب است كه مي‌توانيد آن را مشاهده كنيد.

 

اما نمودار فوق به ما چه مي‌گويد؟ دسته‌ي رفت‌وآمد به شكل عجيبي گران‌ترين نرخ هزينه‌ به ازاي نصب را داشته است كه به حدود ۴ هزار تومان مي‌رسد. علت بالا بودن عجيب اين رقم، به احتمال زياد رقابتي است كه خود تاكسي‌هاي اينترنتي با هم دارند و با بالاتر بردن پيشنهاد، در اين زمينه با هم رقابت مي‌كنند. بعد از اين، گران‌ترين دسته با هر CPI حدود ۲۵۰۰ تومان متعلق به دسته‌ي سبك زندگي است.

به نظر مي‌رسد در دسته‌ي بازي‌هاي تفنني و ماجرايي هم رقابت وجود دارد چراكه CPI در اين دو دسته نيز به ترتيب ۲۴۲۸ و ۲۲۹۵ است.

 

از سوي ديگر بازار، سهم تعداد نمايش آگهي در جستجو را در هر دسته در نمودار فوق به نمايش كشيده است. دسته‌هاي رفت‌وآمد، امور مالي و خريد، بيشترين نمايش تبليغات را داشته‌اند.

چند آمار كوتاه

بازار مي‌گويد كه در پاييز امسال، كاربران بيشتر از ۲۰۲ ميليون بار در اين پلتفرم چيزي را جستجو كرده‌اند. از اين ۲۰۲ ميليون جستجو، ۸۹ درصد آن‌ها موفق بوده، يعني منتهي به نصب يك برنامه‌ شده است.

اما ۳۲ درصد جستجو‌هاي موفق در بازار، مربوط به كلمات «موضوعي» بوده‌اند. يعني كاربر به جاي استفاده از نام اسنپ يا تپسي، از عبارتي تحت عنوان تاكسي آنلاين يا تاكسي اينترنتي استفاده كرده است. ۶۸ درصد جستجو‌ها هم به شكل مشخص يك برنامه را جستجو كرده‌اند.

 

در نمودار فوق، بازار نام ۲۰ برنامه‌‌اي كه در پاييز امسال بيشتر جستجو شده‌اند را منتشر كرده است. واتس‌اپ، اينستاگرام و تلگرام بيشترين جستجو را به خود اختصاص داده‌اند كه البته هيچ‌كدام ايراني نيستند. اما با نگاهي كلي‌تر به اين ليست، مي‌توان ديد كه جستجو براي اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان، حتي نمونه‌هاي داخلي آن، بيشتر شده است؛ اتفاقي كه نمي‌توان آن را بي‌ارتباط به قطع اينترنت در آبان ماه دانست.

 

اين نمودار، ۲۰ موضوعي كه بيشترين جستجوها را در بازار داشته‌اند را به نمايش مي‌كشد. در واقع اين نمودار، مربوط به جستجويي است كه كاربر نمي‌داند دقيقاً چه برنامه يا بازي را مي‌خواهد و اميدوار است با جستجو، به نتيجه مناسبي برسد.

مشخصاً قابل توجه‌ترين بخش اين نمودار، مربوط به جستجوي «فيلترشكن» يا «اين نام مجاز نمي باشد» است. از بين ۲۰ عبارت پرجستجو، ۵ عدد از آن‌ها مربوط به همين موضوع است. اما از سوي ديگر ۱۰ عبارت ديگر، مستقيماً به دانلود نوعي بازي مربوط مي‌شود. اساساً كلمه‌ي «بازي»، پرجستجوترين واژه در بازار بوده است.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/01/%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%d9%be%d8%a7%db%8c%db%8c%d8%b2-%da%a9%d8%a7%d9%81%d9%87-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.