چند روز پس از آنكه مشخص شد شركت نرم افزاري آواست ديتاي مربوط به مرور وب كاربرانش را جمع آوري و آنها را به شركت هاي تبليغاتي مي فروشد، اين شركت اعلام كرد، يكي از زيرشاخه هاي خود را كه دست به چنين كاري زده تعطيل مي كند.
Ondrej Vlcek مديرعامل آواست در پستي وبلاگي اعلام كرد كه «فورا» به جمع آوري اطلاعات و فرايندهاي كاري Jumpshot كه جزو زير مجموعه هايش است خاتمه مي دهد. آواست حرفي از برنامه هايش براي انتقال صدها كارمند سرگردان شركت Jumpshot به موقعيت كاري جديد مطرح نكرد و اين به احتمال زياد ميتواند به معناي اخراج آنها باشد.
Vlcek در ادامه نوشت:
حفاظت از اطلاعات مردم اصلي ترين اولويت آواست به شمار مي رود و اين اصل بايد در تمام فعاليت ها و محصولات ما در نظر گرفته شود. لذا هرچيزي كه خلاف اين اصل باشد غيرقابل قبول خواهد بود.
به همين خاطر نيز من با همراهي هيئت مديره تصميم گرفتيم كه به جمع آوري ديتا توسط Jumpshot خاتمه دهيم و فرايندهاي كاري آن را فورا متوقف كنيم.
طبق گزارشي كه حاصل همكاري مشترك دو نشريه مادربرد و PCMag بود آواست ديتاي مرور وب توسط كاربرانش را از طريق نرم افزارهاي آنتي ويروس خود جمع آوري مي كرد. اين ديتا نيز شامل سرچ هاي گوگل، جستجوي موقعيت هاي مكاني، آدرس هاي بازديد شده و بسياري موارد ديگر ميشد. البته آواست ادعا كرده كه از اين اطلاعات نمي توان براي شناسايي اشخاص استفاده كرد اما يكي از كارشناساني كه در اين رابطه با مادربرد مصاحبه كرده مدعي است كه چنين امكاني وجود دارد.
در مقابل Jumpshot نيز ادعا كرده كه اين ديتا مربوط به بيش از ۱۰۰ ميليون گجت مي شود و برخي از بزرگ ترين شركت هاي دنيا از جمله گوگل، مايكروسافت و پپسي مشتري اين اطلاعات هستند. اما در مورد كاربرد اين اطلاعات هم بايد بگوييم كه Jumpshot آنها را همراه با محصولات مختلف خود [كه يكي از آنها نيز All Click Feed نام داشت] در اختيار مشتري هايش قرار مي داد و مشتري مثلا مي توانست ببيند كه كاربران روي كدام دامنه هاي اينترنتي كليك مي كنند. گفته ميشود اين مشتري ها مبالغ ميليوني را بابت خريد چنين اطلاعاتي به Jumpshot پرداخت كرده اند.
با آنكه آواست اعلام كرده به فعاليت Jumpshot خاتمه مي دهد، Vlcek در توضيحاتش به توصيف نحوه جمع آوري اطلاعات كاربران پرداخته و تاكيد كرده كه اين شركت به صورت مستقل فعاليت مي كرده است.
منبع:
- ۶۵ بازديد
- ۰ نظر